REGULAMIN CMENTARZA PARAFIALNEGO
w Mąkolnie/Płonicy/Chwalisławiu
Cmentarz jest miejscem świętym, miejscem wiecznego spoczynku naszych Zmarłych i miejscem modlitwy za Nich. Ma charakter sakralny. Powinien być otoczony religijną czcią i szacunkiem oraz szczególną troską. Na cmentarzu należy zachowywać powagę, ciszę i porządek.
- Właścicielem i administratorem cmentarza jest: Parafia Rzymskokatolicka p.w. Niepokalanego Poczęcia NMP w Złotym Stoku (Skwer Jana Pawła II nr 2, 57-250 Złoty Stok, tel. 74/8175124).
- Cmentarzem zarządza Proboszcz Parafii, a bezpośrednio w jego imieniu porządku pilnuje Rada Parafialna, a osoby wyznaczone pobierają opłaty na utrzymanie cmentarza.
- Sprawy związane z pochówkiem zmarłych oraz innymi czynnościami wykonywanymi na cmentarzu należy załatwiać w kancelarii parafialnej.
- Na niżej wymienione prace prowadzone na cmentarzu należy uzyskać zgodę zarządcy:
– pogrzeb, – budowa nowego pomnika, – remont pomnika np. wymiana płyty.
– ekshumacja zwłok bądź przeniesienie do innego grobu, po przedstawieniu koniecznych zezwoleń.
- Prawo do grobu uzyskuje się po wyznaczeniu miejsca i uiszczeniu opłat u osoby upoważnionej z Rady Parafialnej. Opłaty za korzystanie z cmentarza uiszcza się przed pochówkiem i przed rozpoczęciem robót (za wjazd) tzn.: wszystkie czynności prowadzone na cmentarzu np.: – pogrzeby, – ekshumacje, – kopanie grobów, – budowanie grobowców, ‑ stawianie pomników
Pobiera się opłaty od grobu także za wywóz śmieci (raz w roku).
- Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do zachowania powagi, ciszy, porządku i czystości.
- Pielęgnowanie grobów i ich najbliższego otoczenia należy do osób opiekujących się grobami. Odpady i śmieci mogą być składowane jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach.
- Na terenie cmentarza zabrania się: – wprowadzania psów, – palenia papierosów i picia alkoholu, – wjeżdżania samochodami, – stawiania ławek przy grobach bez pozwolenia, – budowania kwietników przy grobach, – sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów bez pozwolenia, – wszelkich czynności naruszających powagę tego miejsca.
- Wykonujący usługę pogrzebową lub kamieniarską pozostawia po sobie pełen porządek wokół grobu (zabiera ze sobą ziemię i gruz). Zabrania się składowania tych odpadów w pojemnikach znajdujących się na cmentarzu.
- Ekshumacje odbywają się w okresie od 16 X do 5 IV i wymagają:
– pisemnej zgody Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ząbkowicach Śląskich,
– zgody administratora cmentarza.
- Ekshumacji dokonuje firma pogrzebowa posiadająca zgodę rodziny, miejsce po ekshumacji pozostaje do dyspozycji administratora cmentarza.
- Kościoły wraz z miejscem kaplic (przedsionków kościołów) są własnością Parafii i są przez nią zarządzane.
- Grób ziemny nie może być użyty do ponownego pochowania zmarłego przed upływem 20 lat od daty pogrzebu.
- Po 20 latach należy dokonać przedłużenia rezerwacji grobu. Brak przedłużenia administrator cmentarza traktuje jako rezygnację z dalszego użytkowania grobu. Miejsce to może być wykorzystane do ponownego pochówku.
- Na cmentarzu można zarezerwować miejsce na przyszły pochówek przez opłatę. Każdą rezerwację można przedłużać. Rezerwacje niepotwierdzone u administratora cmentarza nie będą brane pod uwagę.
- Wszystkie stawiane pomniki wymagają pisemnej zgody administratora cmentarza.
Pomniki nie powinny przekraczać wymiarów:
– pojedynczy – 200 / 100 cm
– podwójny – 200 / 160 cm
– opaska wokół pomnika z każdej strony nie większa niż 20 cm.
- Wszystkie pozostałe sprawy rozstrzyga administrator cmentarza.
- Regulamin obowiązuje od 01 czerwca 2020 roku
Dziękujemy za przestrzeganie regulaminu.
opłaty zbierane są przez wyznaczone osoby w każdej filii osobno i różnym cennikiem